Badhoevedorp. De Film

Op woensdagavond 9 januari 2013 vond de allereerste vertoning van 'BADHOEVEDORP. DE FILM'  plaats in het Dorpshuis Badhoevedorp. Deze film is het resultaat van een uniek cultuurparticipatieproject, waarin vele vrijwilligers, verenigingen en ondernemers samen hebben gewerkt om een actueel beeld te scheppen van Badhoevedorp anno 2012. Geïnspireerd door een zwart-wit film uit de 50er jaren stapte Hans Visser met het idee om een nieuw document te maken naar de Dorpsraad Badhoevedorp en vond daar gehoor. De Dorpsraad Badhoevedorp verkreeg een subsidie uit de Regeling voor Volkscultuur van de Gemeente Haarlemmermeer en het Filmteam Badhoevedorp ging van start.

Badhoevedorp zal in de komende jaren met de omlegging van de A9 een ware metamorfose ondergaan. Doel van dit project was om Badhoevedorp te laten zien zoals het nu is, nu nog mèt snelweg, Hoe het is om er te wonen, te werken en te winkelen.

In de eerste fase van het project werd het scenario geschreven. Al gauw werden Brammetje en Bregtje de fictieve hoofdpersonen, die in de film op zoek gaan naar de B-factor van Badhoevedorp. Op de vier basisscholen in het dorp werd een casting georganiseerd op zoek naar Brammetje en Bregtje. Uiteindelijk werden er 5 Brammen en 5 Bregten uitgekozen, die als estafette-acteurs wisselend de rol in de film vertolken. Onder leiding van professioneel filmer Huib J. Lirb ontstond een crew, die zich het bedienen van de camera's, geluidshengel en het clapperboard geleidelijk aan eigen maakte. Er volgden vele draaidagen vol plezier, inzet en er werd door alle betrokkenen heel hard gewerkt. Ruim 2 jaar van filmopnamen volgden, met als eindresultaat bijna 2 terrabyte aan filmmateriaal. In de eindmontage is daar een film uit voortgekomen die bijna 1 uur duurt en waar het plezier van de makers, acteurs en figuranten vanaf straalt. Ook de muziek is speciaal voor deze film gecomponeerd.

Wat dit project zo uniek maakt is dat er bijna uitsluitend door vrijwilligers aan is gewerkt. De welwillende medewerking van winkeliers, bedrijven, clubs en verenigingen in het dorp was onontbeerlijk. Dit gekoppeld aan het stimulerende enthousiasme van Huib Lirb en de aanhoudende inzet van de vele vrijwilligers vormen de basis voor dit bijzondere eindproduct.

In de loop van 2013 wist de Dorpsraad sponsoren te vinden die de reproductie wilden financieren zodat heel Badhoevedorp de DVD in de brievenbus kreeg.
Er zijn bij het secretariaat nog exemplaren voorhanden bij de Dorpsraad - stuur een bericht op de contactpagina.